مقالات

حبه خرما بهترين جايگزين قند

حبه خرما بهترين جايگزين قند

حبه خرما بهترين جايگزين قند

حبه خرما يکي از بهترين ميوه‌هاي خشک شده‌اي است که مي‌توانيد به جاي قند، شکر و انواع شيريني‌ها از آن استفاده کنيد. چه از علاقه‌مندان به تناسب اندام و چه از عاشقان سرسخت شيريني باشيد خوردن خرما هميشه لذت بخش خواهد بود. آيا مي دانستيد خرما خشک  به عنوان يک تقويت‌کننده کامل ايمني بدن شناخته مي‌شود؟ مواد مغذي موجود در اين ميوه، آن را به يکي از بهترين ميان‌وعده‌ها تبدیل کرده. در ادامه چند مورد از فواید شگفت‌انگیز این خوراکی خوش‌طعم را ليست کرده‌ايم.

مواد مغذي حبه خرما

خرماي خشک شده مخصوصا به روش سنتي و جلوي آفتاب، مواد مغذي گوناگوني دارد. حبه خرما رطوبتي نداشته و سرشار از مواد مورد نياز بدن است. فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، منیزیم، کلسیم از جمله مواد مغذي موجود در اين خوراکي هستند. علاوه‌بر این، وجود کلسیم و ویتامین C در خرما به تقویت ایمنی بدن، تقویت استخوان و سلامت دندان و ایجاد مقاومت در برابر آنفولانزا و عفونت های فصلی کمک می کند.

فوايد حبه خرما براي سلامت قلب

خرمای خشک به طور طبیعی می تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد. به دلیل وجود چربی کم،  به کاهش کلسترول بد در جریان خون کمک می‌کند که به تدریج به بهبود سلامت قلب منجر مي‌شود. علاوه بر این، خرمای خشک سدیم کمی دارد و دارای مقادير بالایی از پتاسیم است. پتاسيم به کنترل فشار خون کمک کرده و خطر سکته را کاهش می‌دهد.

تقويت متابوليسم بدن با مصرف خرما خشک

خرمای خشک دارای آنتی اکسیدان‌های فراوانی است که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و همچنین تقويت متابولیسم بدن کمک می‌کند. خرمای خشک فیبرهای محلول و نامحلول زيادي دارد که آن را برای بهبود حرکات روده و رفع یبوست عالی می‌کند. همچنین مصرف روزانه خرمای خشک می‌تواند باعث جذب بهتر غذاها شود. با این حال، مصرف زیاد خرما برای سلامتی مفید نیست زیرا سرشار از کالری است. دقت کنيد که در خوردن اين ميوه خوشمزه چه به صورت تازه و چه خشک شده افراط نکنيد.

حبه خرما بهترين جايگزين قند

سلامت روده و خرما خشک

اگر هر روز به جاي قند از حبه خرما استفاده کنيد، به سلامت روده‌های خود نیز کمک می‌کنید. همانطور که گفتیم خرما دارای فیبرهای غذایی سالم بسیاری است. این فیبرها به طور طبیعی خواص ملینی خرما را به وجود می‌آورند. در واقع، خرما خشک به افزایش ترشحات گوارشی نیز کمک می‌کند. همين نکته سبب بهبود هضم و در نتيجه سلامت بيشتر روده مي‌شود.

خرما خشک براي سلامت استخوان و دندان‌ها

خرمای خشک مانند حبه خرما منبع عالی و غني کلسیم است. به همين دليل استخوان‌ها و دندان ها را تقويت مي‌کند. با افزودن خرما به رژیم غذایی روزانه خود می‌توانيد سلامت استخوان‌های خود را بهبود بخشيده و احتمال پوکی استخوان و آرتریت را کاهش دهيد. مصرف خرما خشک شده همچنین برای رشد استخوان کودکان در سنین رشد مفید واقع می‌شود.

خرما خشک و سلامت بدن

خرمای خشک سرشار از قندهای طبیعی مانند گلوکز و فروکتوز است. این قندها سطح انرژی بدن را آنی افزایش می‌دهند. مصرف خرمای خشک می‌تواند استقامت لازم را به بدن شما بدهد. علاوه بر این، برای بچه‌ها و رشد آن‌ها فواید بسیاری دارد. البته اگر دیابت دارید باید قبل از اضافه کردن آن به رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

خرما خشک در طب سنتی

خرما خشک در طب سنتی طبع گرم و خشک دارد. به همین دلیل از آن برای اصلاح سردی بسیاری از مواد غذایی استفاده می‌شود. علت مصرف خرما خشک همراه با ماست و خیار در فصل تابستان همین خنثی کردن سردی ماست و خیار است. خوراکی‌های با طبع گرم مانند عسل، خرما، گردو و… برای تقویت مغز عالی عمل می‌کنند.

اگر به جای خوراکی‌های متداول امروزی سعی کنید از خوراکی‌های طبیعی مثل میوه خشک استفاده کنید، سلامت خود را تضمین خواهید کرد. به جای خوردن قند همراه با چای که نوشیدنی مورد علاقه ایرانی‌ها است سعی کنید از خشکباری مثل حبه خرما، توت خشک، کشمش، مویز و… استفاده کنید. به جای لواشک‌های غیر‌بهداشتی و یا بسته بندی کارخانه‌ای دارای مواد نگهدارنده توت فرنگی خشک و یا زغال اخته خشک میل کنید. طعم ترش و شیرین این تنقلات شما را مجذوب خود می‌کند. علاوه‌بر هیچ گونه عذاب وجدانی بابت خوردن یک خوراکی با رنگ مصنوعی، هورمون، چربی و … نخواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *